faq blombud

Frågor & svar

Så fungerar Blomverket

Vi ville ta det traditionella blombudet till en ny nivå och skapa en blomsterbutik online för att underlätta människors vardag! Vår dröm blev till verklighet och ett nytt blomsterkoncept var fött! Med nya idéer följer nya frågor – här vill vi ge dig svar!

Vi vill att du ska känna dig nöjd och trygg med ditt köp hos oss på Blomverket oavsett om du beställer ett enskilt blombud eller vill börja prenumera på blommor. Här följer våra svar på några av de vanligaste frågorna vi får ifrån våra kunder. Tveka inte att höra av dig till oss om du har några fler funderingar.

Om våra leveranser

När du lagt din beställning packas din bukett i en vacker blombox med vattenomslag och skickas från oss via Early Bird eller Postnord beroende på vart i landet du bor. Vid leverans av Early Bird skickas en sms-avisering till mottagaren om att ditt blombud är på väg samt när blombudet har levererats till din dörr/postlåda. Till orter norr om Sundsvall skickas ditt blombud via Postnord direkt till dörren/postlådan och sms-avisering går ut till mottagaren efter levererat bud. Observera att det kan ta +1 leveransdag till vissa orter utifrån valt leveransdatum, detta ligger tyvärr utanför vår kontroll. Om din postlåda inte finns i anslutning till ditt hus och blomboxen ej går ner i lådan kommer Postnord att skicka din blombox till ombud.

Det går att skicka blommor från oss på Blomverket med leverans torsdagar, fredagar och lördagar. Vi hoppas att inom en snar framtid kunna leverera fler dagar i veckan. 

Early Bird fungerar som tidningsbud och kommer därför att leverera din bukett under natten eller tidig morgon (senast kl.07). Postnord levererar dagtid (tid på dygnet kan skifta). Observera att +1 dag kan inträffa i undantagsfall av logistiska skäl utanför vår kontroll. 

Din bukett kommer att ställas utanför din dörr/postlåda även om du inte skulle vara hemma eller vaken vid leveranstillfället.

Ja! Nu kan du beställa helgbuketten som blomprenumeration med leverans direkt hem till din dörr/postlåda eller skicka en engångsbukett som blombud i hela Sverige med några få undantag. Se om vi levererar vi till dej! Om ditt postnummer mot förmodan inte skulle godkännas när du lägger din blombeställning beror det på att vi behöver skicka dina blommor med DHL eller Postnord istället för vår ordinarie budfirma Early bird. Vänligen kontakta oss vi mejl så hjälper vi dig vidare. Vi reserverar oss för något förlängda leveranstider till orter norr om Sundvall.

Vid risk för några minusgrader kommer din bukett att packas i varmare boxar alt levereras till ombud. Mottagaren meddelas då i god tid och vi försöker tillgodose ditt behov så långt vi kan för att hitta bästa lösningen. 

Om våra buketter

En bukett från Blomverket innehåller färska snittblommor* i säsong direkt från den Holländska auktionen. Vi försöker att i största möjliga mån undvika blommor med stark doft och färgade inslag. Eftersom vi valt att korta ned leden från odlare till kund genom att hoppa över “grossistledet”, kan våra buketter hålla en högra kvalité samt bidra till ett mer hållbart sätt att hantera blommor. Vi jobbar även med att på sikt kunna plocka in närproducerade och helt giftfria blomsorter för den som så önskar.

Vi förstår ditt dilemma! Därför har vi skapat en storleksguide som förhoppningsvis kan hjälpa dig på traven.
Du kan för det mesta se kommande helgbukett på vår instagramstory Blomverket.se men ibland blir det även ett överasknings-moment för dig som mottagare! Det går självklart även bra att kontakta oss, så avslöjar vi mer än gärna både toner och innehåll.
Nej tyvärr. Däremot så tar vi tacksamt emot era önskemål! Skicka oss gärna ett mejl eller DM på just din favoritblomma eller favoritpalett!
Nej! Våra buketten innehåller samma typ av snittblommor oavsett vart i landet du eller mottagaren bor (och så länge lagret räcker). Varje bukett är vilt bunden med känslan av en handplockad bukett direkt från sommarängen. Precis så vi vill ha det! Förvånas därför inte av att blommorna är placerade i olika nivåer eller innehåller snittblommor i olika paletter och texturer (torkade inslag kan förekomma).

Vi designar varje veckas bukett helt på egen hand för att kunna garantera att innehållet är densamma oavsett vart i landet du bor! Eftersom ni börjat bli så många som önskar ha en vacker bukett inför helgen har vi numera ingen möjlighet att binda våra buketter själva. Istället har vi tagit hjälp av ett skickligt gäng florister med gedigen erfarenhet. 

Vi gör vad vi kan! Genom att undvika inköp via blomstergrossist kan vi korta ned leden från odlare till konsument och på så vis leverera både färskare blommor samt hålla nere transportleden. För en mer hållbar bukett försöker vi även mixa färska och torkade blommor eller blommor som du kan torka själv. Vi köper även in naturliga snittblommor som inte färgats. I framtiden hoppas vi även kunna erbjuda närproducerade snittblommor från Sverige.

Buketten levereras i en vacker och exklusiv box för en riktig wow-upplevelse vid mottagandet. Buketten är bunden med ett lyxigt sidenband och försedd med ett vattentåligt omslagspapper. Stjälkarna är placerad i en vattenburen oasis för att klara sig utan vatten under leveransen

Om vår blomprenumeration

Vad roligt, välkommen till Blomverket-familjen! Välj “BLOMPRENUMERATION” i produktväljaren och följ därefter stegen för att välja startdatum, intervall samt hur länge du vill att prenumerationen ska pågå.

Yes! Du väljer om du önskar få din helgbukett levererad varje, varannan eller var fjärde vecka när du beställer din blomprenumeration.

Ja! Du väljer själv om prenumerationen ska vara fast (3 mån, 6 månader eller 12 månader) eller löpande. Du kan närsomhelst välja avsluta din prenumeration, dock senast 3 dagar innan nästkommande leverans. 

Välj mellan våra fyra storlekar (nätt, klassisk, lyx och jubileum). Pris från 299:-/leveranstillfälle. En fraktkostnad på 49:- tillkommer per leveranstillfälle oavsett storlek på din bukett.
Vid en prenumeration sker den första dragningen för den “första buketten” direkt när du lägger din beställning. Nästkommande dragning sker först på söndagen efter leverans av “bukett nummer 2” osv. Dvs totalt en dragning/bukett och leveranstillfälle.
Vi ser gärna att dina dragningar görs per leveranstillfälle för att underlätta den administrativa hanteringen. Men allt går självklart att lösa om du av någon anledning hellre skulle föredra faktura eller önskar beställa blommor som företag.
Det går bra. Skicka oss ett mejl med datum och önskade hälsningar så ordnar vi det!

Om våra enskilda blombud

Välj “Engångsbukett” i produktväljaren. Om du önskar skicka blommor till någon annan än dig själv väljer du “leverera till någon annan” i kassan och fyll i mottagarens adressuppgifter.
Självklart! I kassan har du möjlighet att skriva det där lilla extra till någon som kan betyda så mycket! Fyll i din hälsning i kassan efter att du kryssat i “leverera till någon annan”. Hälsningen kommer att skrivas i vackert typsnitt på snyggt designade kort helt utan extra kostnad!

Yes! Varje vecka designas en ny bukett som innehåller samma slags blommor både för våra engångsbuketter och prenumerationsbuketter.

Om något går snett

Eftersom blommor är en skör produkt är det sådant som kan hända! Skulle detta ske ber vi dig ta kontakt med oss samt skicka en bild så snart som möjligt så att vi har möjlighet att kompensera dig med ny bukett.
Troligtvis har din bukett blivit försenad av vår budfirma, placerats vid grannens dörr eller av annan anledning hamnat på villovägar. Hör av dig till oss så gör vi vårt bästa för hitta ditt blombud alt kompensera med ny bukett veckan därpå.
Skulle din bukett inte motsvara dina förväntningar, vara skadad vid leveras eller ha kommit på villovägar kompenserar vi alltid med ny bukett veckan därpå. Hör av dig till oss så snart som möjligt (senast 2 dagar efter leverans/förväntad leverans) och med eventuell bild på din bukett. Flowers should make you happy not disappointed! Se våra 3 garantier till dig som kund!